zondag 10 januari 2010

Nederland - Kennisland

Via via kreeg ik een nieuwsbrief van Kennisland in mijn digitale brievenbus.

KL is een onafhankelijke denktank die Nederland slimmer wil maken. Niet alleen omdat het nodig is, maar ook omdat we denken dat het kan. In de kenniseconomie is het de enige manier om welvaart en welzijn voor iedereen te blijven creëren. Onze werkwijze omvat onderzoek, advies, projecten en netwerken. We richten ons daarbij op vier thema’s: creatieve economie, open innovatie, slimme overheid en slimme scholen.

Wat rondneuzend op de site, de nieuwsbrieven en de bijbehorende blog gaven mij in elk geval al het idee dat hier wat meer te halen valt. Ik kwam al snel bij het Handboek Kennisland en online boek in de vorm van een wiki (nou ja, 'wiki', je kon tot 2 november op de afzonderlijke hoofdstukken reageren). Ook het Handboek Kafkabrigade (tegen overbodige bureaucratie) biedt waarschijnlijk aardig leesvoer. Zo wordt er al melding gemaakt van de strijd tegen de onderwijsbureaucratie, al vond ik daar nog niet zoveel bij terug. Binnenkort eens nader neuzen.

Het rondneuzen leverde ook wat links op naar andere sites zoals:

  • de Onderwijspioniers, waar allerlei creatieve onderwijsideeën ondersteund werden met een (inmiddels gesloten) regeling. Toch altijd leuk om eens door die ideeën te grasduinen. Wel benieuwd wat er nu nog van over is... 
  • Open Content, met allerlei informatie op Open Content maar ook een 'ocwfinder'. (Ik moest het even uitproberen voor ik er achter kwam dat het natuurlijk ging om een 'open courseware' finder).
  • Innovatieimpuls Onderwijs, (alweer) een regeling waar subsidie te krijgen is voor onderwijsinnovaties. Maar in een opzet met 'kritische vrienden', wie weet zijn hier nog mogelijkheden (indienen voor 15 februari 2010, volgens mij alleen po en vo).
  • Enzovoorts...

Weer wat uitzoekwerk, wie mee wil doen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom