Voor mij is het alweer zo'n dertig jaar geleden dat ik ging nadenken over mijn studiekeuze. Ik vond biologie een machtig mooi vak dus dat moest het worden. De studies, die met mijn HAVO-diploma in aanmerking kwamen, waren de lerarenopleiding (in combinatie met scheikunde) of de laboratoriumschool. Dat werd dus de lerarenopleiding. Naarmate de studie vorderde begon het lerarenvak me steeds meer aan te spreken.
Een vervolg aan een universiteit zat er door persoonlijke omstandigheden niet in. Toen vond ik het ook wel mooi geweest en moest er maar eens brood op de plank komen...
Inmiddels zijn mijn eigen kinderen in deze fase aangekomen. Enkele jaren geleden zat ik op het puntje van mijn stoel bij de introductiecolleges Psychologie op de Universiteit van Maastricht. En inmiddels hebben we bij ons regelmatig heel boeiende discussies over de werking van hersenen, leren, fMRI, enzovoorts.
Met open mond heb ik later staan luisteren naar alle talenten op het conservatorium van de HKU. (Ik heb zelfs de eer gehad mee te spelen als bassist tijdens het toelatingsexamen van Daan, Bert van den Brink begroet me nog steeds met 'ah, daar hebben we de bassist'.) Ook dat leidt thuis tot soms heel diepgaande analyses van akkoordenschema's of speciale toonladders.
Inmiddels heb ik ook verschillende bezoeken mogen brengen aan de Universiteit van Utrecht waar na enkele ronden van open dagen de route liep van Natuur- en Sterrenkunde via Natuurwetenschappen en Innovatiemanagement naar (zoals het er naar uitziet) uiteindelijk Toegepaste Wiskunde. Wat je daar allemaal aan boeiende dingen tegenkomt. Ik verheug me al op de uitleg over complexe getallen of een toelichting op speltheorie.
Steeds als ik in zo'n academische omgeving rondloop en het enthousiasme van mijn kinderen zie, bekruipt me toch wel eens het gevoel van 'Was ik nog maar een keer jong'. En eigenlijk ook wel een beetje 'Had ik toen eigenlijk niet...'?
Nou ja, ik wist natuurlijk niet beter. Ik deed de Havo op mijn sloffen, had het Atheneum makkelijk kunnen halen als ik al mijn huiswerk netjes had gemaakt. En alles bij elkaar heb ik nou niet bepaald het gevoel, dat ik zo verkeerd terecht gekomen ben.
Maar toch... Er is zoveel te leren, te weten, te onderzoeken. Dat cijfer je niet weg met 'ik wist toen niet beter'. Met wat ik nu weet, had ik vroeger beter kunnen weten!
Maar niet getreurd. Er zijn natuurlijk ongelooflijk veel mogelijkheden. Dat concept van een 'Leven Lang Leren' is zo gek nog niet.
Jef, mijmeren over een leven lang leren is een, het invulling geven het volgende. Ik was de 50 al voorbij toen ik een paar jaar geleden een studie aan de Open Universiteit ben begonnen, mede omdat ik niet weg wilde zakken in het dagelijks denken dat ik bij ons op school meemaakte. Omdat je het niet meer om den brode hoeft te doen, kun je precies die dingen doen die je leuk vindt en al helemaal als je er geen diploma aan vast wilt knopen. En je kunt het zo individueel maken als je zelf wilt. Ik kan het je aanraden, ook omdat de mede-studenten die je treft op regionale en landelijke studiedagen van alle leeftijden zijn. Heel verfrissend!
BeantwoordenVerwijderen