De kamer debateert over het Rapport Dijsselbloem, Tijd voor Onderwijs. Vele reacties volgen en daarop volgen weer vele beschouwingen (waarvan dit er overigens ook weer een is). Allemaal ingekleurd vanuit het eigen gedachtengoed.
Grofweg komt het er op neer dat de overheid haar taak ernstig verwaarloosd heeft en het onderwijs te veel op afstand heeft gezet. "De overheid moet de regie weer in handen nemen" en "Het onderwijs moet terug naar de docent". En natuurlijk hebben al die adviseurs en bestuurders het gedaan.
Regie weer in handen van de overheid? (Uit de Volkskrant)
De aanbevelingen van de commissie in het rapport Tijd voor Onderwijs blijken niet allemaal spijkerhard. De ‘begintoets’ in groep 3, waarover veel partijen struikelen, ruilt Dijsselbloem gaande het debat soepel in voor een strikt ‘leerlingvolgsysteem’, waarmee basisscholen de vorderingen van kinderen voortdurend en objectief moeten gaan bijhouden.
Als we alle consequenties van die uitspraak op een rijtje zetten. Denk alleen maar aan het ontwikkelen en het implementeren van zo'n systeem en vervolgens de regeltjes, waaraan de leerkrachten moeten voldoen om betrouwbare informatie in systeem te krijgen.
Docenten krijgen het weer voor het zeggen? Dat zal door velen geïnterpreteerd worden als de terugkeer naar het koninkrijkje met de gesloten deur. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Het gaat op de eerste plaats om de docent die een goed leerproces bij de leerling op gang krijgt. Dat is niet helemaal hetzelfde als die bevlogen docent met een goed verhaal voor de klas. Het gaat ook om een programma waarin er verbanden worden gelegd tussen lesinhouden, waar het geleerde een betekenis krijgt. Dat lukt niet met een indivduele docent voor de klas, daar is een team voor nodig waarbinnen de docenten goed op elkaar ingespeeld zijn zijn, kunnen samenwerken, hun eigen expertise maximaal kunnen inzetten. Dat is een essentieel element van de professionaliteit van een docent! Ik lees dat nergens terug (maar ik heb natuurlijk niet alles gelezen).
Nog een leuke van Jasper van Dijk (SP) in een artikel.
Te lang is het onderwijs slachtoffer geweest van vernieuwingen, bezuinigingen en regeldrift.
Om zich in hetzelfde artikel af te vragen:
En wat vindt u van de wet BIO waarin alleen nog naar bekwaamheden van leraren wordt gekeken, en niet meer naar bevoegdheid? Moeten die regels niet aangescherpt worden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties zijn welkom