woensdag 30 april 2008

Petitie

Beter Onderwijs Nederland vraagt is bezig met een petitie aan de Tweede Kamer om een Parlementair onderzoek uit te laten voeren naar de stand van zaken van het onderwijs in het HBO en MBO. De petitie wordt ondersteund door een begeleidende brief en is gehost op een externe website. (Daar is wat commotie over ontstaan, omdat er door de externe partij blijkbaar om donaties wordt gevraagd. Maar dat is verder niet zo interessant.)

Ik heb me afgevraagd: moet ik die petitie nou ondertekenen of niet? Ondertekenen betekent extra steun om een dergelijk Parlementair Onderzoek daadwerkelijk te laten uitvoeren. Wellicht komt daar boven water dat CGO op zichzelf helemaal niet zo verkeerd is, dat er veel misverstanden over bestaan, maar dat het vooral schort aan de invoering en uitvoering. Niet in de laatste plaats door ondoordachte acties vanuit de politiek.
Maar ondertekenen betekent ook: onderschrijven van de standpunten van Beter Onderwijs Nederland. En ondanks het feit dat BON een aantal misstanden terecht aan de kaak stelt, kan ik me niet vinden in de conclusie dat alles wel weer goed komt als oude, docentgecentreerde onderwijs weer terugkomt.

Dus geef ik mijn handtekening toch maar niet. Benieuwd naar de stand? Die blijft naar mijn idee al een tijdje steken op een niveau dat toch niet helemaal overeenkomt met wat BON beweert over de omvang van de onrust in het onderwijs...

2 opmerkingen:

  1. Ik teken ook niet, om de zelfde reden die je noemt. Ben het niet eens met hun standpunten.
    Kijk ook eens op www.zinvolonderwijsnederland.nl of www.nogbeteronderwijs.nl voor wat alternatieven mbt verbetering van ons onderwijs. Helaas bereiken deze 'actiegroepen' eigenlijk nooit de reguliere media, waar BON dat wel lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik teken niet, heb vorige week al mijn verbazing uitgesproken over het feit dat bijvoorbeeld de SP op de website oproept tot het ondertekenen, terwijl er daar geen enkel nieuwsitem over MBO te vinden is. De insteek van invoering CGO is mede het initiatief van het bedrijfsleven, lees de Volkskrant van vandaag (2 mei) waar o.a. Corus en verschillende Groene bedrijven aangeven juist voorstander te zijn van CGO, wij leiden op voor en met het bedrijfsleven. CGO komt dus niet uit de koker van politiek. Wel zou er veel meer geinvesteerd moeten worden in scholing docenten en ondersteuning van de ontwikkeling zinvol CGO. Veel docenten zijn onvoldoende onderlegd om het onderwijs volledig te herontwerpen en hangen vakleer (inhoud) heel sterk aan. Door jarenlang toe te staan onbevoegden die onvoldoende kennis hebben van didactiek en pedagogiek voor de klas te zetten zitten nu veel MBO met de gebakken peren. Scholen van docenten dus! Zonde van het geld om weer een onderzoek te starten, steek dat geld in professionalisering.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom