woensdag 30 april 2008

RSI

Het is weer zover. Strakke schouders, pijn in de nek en hoog in de rug, uitstraling naar mijn rechterarm. Zo af en toe steekt die kwaal de kop weer op. Dan neem ik me weer een tijdje voor goed te gaan zitten, afwisselend links en rechts de muis te bedienen, een pauze-programmaatje is installeren (hoewel, dat blijkt ook niet zo veel zin te hebben).

Vaak is het na een tijdje ineens weer over. Maar toch denk ik elke keer weer 'Tjee, als het nu eens doorzet?' Ik vermoed dat het te maken heeft met mijn nieuwe omstandigheden, nieuwe baan, veel reizen, laptopje in de trein in een onmogelijke houding. Het is goed dat we er een paar dagen tussenuit gaan.

Het valt me op, dat er de laatste tijd zo weinig over te doen is, dat RSI geen issue meer blijkt te zijn bij het aanschaffen van laptops voor studenten, terwijl dat een paar jaar geleden (in 2000 of 2003 (1) en 2003 (2)) nog wel zo was. Toch wijst recent onderzoek uit, dat het wel serieus genomen moet worden. 

1 opmerking:

  1. Omdat ik nogal veel achter de computer werk, en ik RSI zeer serieus neem (nadat mijn broer een paar jaar terug RSI kreeg en via een half jaar fysiotherapie en pijnlijke injecties weer een beetje herstelde), ben ik zelf voor mijn desktop overgestapt van een gewone muis naar een trackball (Logitech). Het was even wennen, maar voor mij werkt het super.

    Jaren geleden (voor de uitvinding van die vreselijke aanraakgevoelige pads op de laptop) had ik een Compaq laptop met daarbij een trackball die je rechts aan je toetsenbord kon hangen. Ook dat werkte voor mij prima. Ik weet overigens niet of die dingen nog bestaan.

    Misschien heb jij iets aan mijn ervaringen. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom