maandag 5 mei 2008

'Bedrijven voor CGO' - Even nuanceren

Misschien ligt het aan de meivakantie dat ik zo weinig reacties heb gezien in mijn feedreader over het bericht dat bedrijven voor CGO zijn. Bij Corus is door het Kohnstamm-instituut een onderzoek uitgevoerd dat de positieve effecten van CGO laat zien, hoewel de resultaten in dat het bericht alweer wat worden genuanceerd:

Helaas is het onderzoek bij Corus niet erg representatief. Corus heeft een eigen bedrijfsschool, die weliswaar samenwerkt met twee ‘gewone’ mbo-scholen, maar toch wel heel speciaal is. ‘Daar worden de leerlingen opgeleid in het bedrijf zelf’, zegt onderzoeker Gerard Bergenhenegouwen. Meer dan een indicatie dat competentiegericht leren kan werken, ziet hij er niet in. Hij vindt het opvallend dat er geen nadelen zijn gevonden, terwijl de nieuwe onderwijsvorm nog lang niet van kinderziekten is verlost. ‘Als de organisatie beter loopt, moet het dus nog beter worden’, gelooft hij.

Wat me minder aangenaam trof is de berichtgeving over de aanwezige kennis.

Het gebrek aan kennis (...) is makkelijk op te vangen. ‘Je ziet wel dat ze heel makkelijk even iets opzoeken, op internet.’ Dat is mooi, maar als al die begerige zoekers Wikipedia als hoogste goed gaan beschouwen, kunnen er fouten worden gemaakt. Vandaar dat Farjon contact opnam met het Ontwikkelcentrum in Ede, met een idee dat naadloos past bij de filosofie van vele onderwijsgoeroes: ‘Zet de kennis gewoon op een goede site op internet. Dan hoef je dat niet meer allemaal uit je hoofd te leren.’

Waarmee in een kort berichtje alle vooroordelen over CGO weer volop worden versterkt: 'kennis is niet belangrijk, dat zoeken ze wel even op op internet'. Dat valt toch wel even te nuanceren!

Kennis is erg belangrijk, ook in het CGO. Waar je echter onderscheid in moet maken zijn de verschillende soorten kennis. Er is basiskennis, die voor iedereen belangrijk is, die ook niet zal (zo snel) veranderen. Binnen het beroepsonderwijs kun je dan nog onderscheid maken tussen sectorkennis (mensen in de zorgsector hebben een andere achtergrond nodig dan mensen in de techniek). En dan is er nog de beroepsspecifieke kennis. Als er sprake is van kennis die veroudert, dan gaat het vooral over beroepsspecifieke kennis. Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe technieken, nieuwe apparaten. Dat je daar investeert in het vermogen van mensen om met die veranderingen om te gaan, dat lijkt me duidelijk. Maar voor de rest: gewoon leren, zorgen dat je het kent! Ook in competentiegericht onderwijs!

2 opmerkingen:

  1. zie post 'Parate kennis ...' op:
    http://eew712.leidenuniv.nl/~zandee/news/archives/2008/05/02/parate_kennis_.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien de hele krant op papier er toch even bijhalen. Dit artikel dekt niet de hele lading. Wel vreemd dat ineens gesproken wordt over "vernieuwd" leren.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom