zaterdag 31 mei 2008

Leren van Dijsselbloem

Minister Plasterk geeft in een kort interview met de Volkskrant aan, dat hij geleerd heeft van Dijsselbloem. Hartstikke goed. Je zou kunnen zeggen dat hij het er mee eens is, dat de politiek met alle stelselwijzigingen een beetje te ver is doorgeschoten.

Heeft Minster Plasterk de lessen van Dijsselbloem al toegepast?

'Zeker. Het blijkt een handig instrument om de politiek, van ministers tot Kamerleden, en anderen tegen zichzelf te beschermen. Dijsselbloem zegt: geen dingen over de schutting van het onderwijs die er niet thuishoren.
‘Met het rapport in de hand heb ik voorkomen dat kennis van homo-emancipatie, milieu en mediawijsheid (hoe kinderen te beschermen tegen gevaren van internet, red.) in de kerndoelen wordt vastgelegd. Eerst rekenen en taal.’

Mediawijsheid hoort niet in de kerndoelen thuis. Daar valt over te discussiƫren als je uitgaat van bovenstaande definitie. Maar mediawijsheid is wel wat meer! Mediawijsheid is in de definitie van de Raad voor Cultuur:

"het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld"

(Bron: http://www.mediawijsheid.org/pmwiki.php/Mediawijsheid/WatIsMediawijsheid)

Schiet de politiek met Dijsselbloem niet weer door, maar nu de andere kant op?

1 opmerking:

  1. Ik had toen ik het vanmorgen las hetzelfde gevoel als jij. Dijsselbloem wordt dus nu als excuus gebruikt om je verantwoordelijkheid te ontlopen. Dat is mij te gemakkelijk! Volgens mij hoort mediawijsheid de komende 10 jaar als vak op het basisrooster te staan, te beginnen op de basisschool, maar ook in het VO.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom