zondag 2 oktober 2011

Online masterclass over zelfsturend leren (2)

Mijn vorige bericht over de Masterclass over zelfsturend leren, leverde meteen enkele reacties op waaronder eentje van Rob Koper.  Hij schrijft:
Dank voor je goede samenvatting en tips. We zijn uitdrukkelijk nog aan het experimenteren met vorm en techniek. Alle input is welkom! We hebben wel met veel technische constraints te maken. Met vriendelijke groet, Rob Koper
Ik realiseer me, dat ik wel wat commentaar heb gegeven over de masterclass maar nauwelijks suggesties heb gedaan, terwijl ik die wel heb.

Even de context:
De masterclass wordt georganiseerd op basis van 'same time, different place': in de studio een expert, die een verhaal vertelt en dat ondersteunt met een presentatie. Op afstand een aantal deelnemers, die het verhaal kunnen volgen en kunnen reageren via een chatbox.
Tijdens de presentatie blijkt er maar weinig interactie tot stand te komen. Dat is logisch want een vraag formuleren of reageren op een vraag van een ander leidt erg af van het inhoudelijke verhaal. Omdat dat real time is, moet je je aandacht er goed bijhouden, anders mis je draad van het verhaal.
Ik denk, dat de  masterclass veel sterker kan worden wanneer gebruik gemaakt wordt van een combinatie van 'different time, different place' en 'same time, different place'. Verbeterpunten zijn dan volgens mij:

  1. Neem de presentatie vooraf op en zet die ruim van te voren klaar zodat mensen er 'different time, different place' naar kunnen kijken. Laat in beeld een klok of teller meelopen, zodat verwezen kan worden naar bepaalde fragmenten.
  2. Zorg tegelijkertijd voor een discussieforum waar deelnemers vragen op kunnen achterlaten of kunnen reageren op vragen van anderen (dit element is er al).
  3. Maak voorafgaand aan de online meeting een samenvatting van de belangrijkste vragen en discussiepunten en kondig vooraf aan, waar de expert tijdens de online meeting op in zal gaan. 
  4. Gebruik de online meeting vooral voor de interactie via de chatbox. Gebruik bij voorkeur een chatbox, die discussielijnen kan presenteren, zodat vraag en antwoord bij elkaar kunnen blijven.
Ik twijfel over het nut van een live video kanaal voor de expert. Er worden namelijk twee communicatiekanalen naast elkaar gebruikt (digitaal via de chatbox en gesproken via de video). Mijn gevoel zegt, dat video prettig is maar ik heb geen 'evidence'.

1 opmerking:

  1. Over het van te voren opnemen is inderdaad nagedacht en besloten dit toch niet te doen. Paar argumenten die we hebben gehad:
    - De live ervaring zelf heeft een toegevoegde waarde die anders is dan opgenomen, vergl. live sport versus de wedstrijd van gisteren zien. Wat we nastreven is dat de presentatie van de expert vooraf beïnvloed kan worden door de input die in het forum is gegegeven. Daartoe worden bronnen en andere introductie zaken vooraf verstrekt (nu het proefschrift van Wendy, maar ik kan me voorstellen dat er wat meer nodig is). Feitelijk begint de masterclass dus vóór dat het live event daarin plaatsvindt.
    - de meeste experts die we betrekken zijn erg druk en vaak niet vooraf beschikbaar voor opnamen (evenals studioruimte en personeel). We maken nu wel een aankondigingspodcast die nog weinig inhoud bevat. Dat zou wel iets kunnen worden uitgebreid, moet ik eens over nadenken.
    - het multitasken tijdens de presentatie is wel een punt: sommigen kunnen dit, maar de meeste mensen worden daardoor te veel afgeleid. De keuze is feitelijk aan de deelnemer: als je de video full screen zet, kun je je op de presentatie en discussioe concentreren. Ook de aard van de discussie in de chat is een punt: sommigen gebruiken dit als backchannel om van alles en nog wat te posten, anderen uitsluitend vragen. Daardoor zit voor de discussie relevantere aspecten en minder aspecten door elkaar heen. Dat is ook de reden dat we een chat moderator betrekken die de chat volgt en vragen doorspeelt.
    Bedankt voor de input!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn welkom